Učitel, to je velice citlivá profese. Úroveň kvality učitele ovlivní spousty lidských životů. Na druhou stranu můžou být učitelé, kteří sice nemají pedagogické vzdělání, ale je to v nich. Mají přirozený dar, přirozené charisma, respekt. Dělají to moře roků, jsou oblíbení, dělají to dobře a mají výsledky. Je proto potřeba to posuzovat na individuální bázi. Samozřejmě u nové generace pedagogů je potřeba to vzdělání dodělat.
Jestliže ale na škole učí 55letý učitel s prokazatelnými výsledky, úspěchem, u žáků je oblíben a má přirozenou autoritu, žáci jeho výklad chápou, pak se domnívám, že ta léta praxe mnohonásobně převyšují jakékoli pedagogické vzdělání. Proč takového učitele nutit dodělávat si školu? V tomto ohledu to vidím jako nadbytečnou formalitu. Ale není to prioritně o věku.
Přirozeně jsou i opačné případy. Učí 40 roků, nějakým způsobem se tam drží a není kvalitní. To není o věku. Není to o tom, že si řekneme: "Ty jsi starý, tak vyhovuješ." Může být 40letý učitel, který to vzdělání nemá, ale je to kantor, má to v sobě. My ho jen pro to, že nesplňuje nějaký věkový limit, schválený ministerstvem, vyhodíme?
Propouštět jednoznačně bez ohledu na věk a propouštět ty, co na to nemají. Vemte si pilota. Když nevyhovuje jeho vzdělání dnešním požadavkům a je špatným pilotem, má za sebou i nějaké přešlapy, tak ho nenecháme dolítat do důchodu jen proto, že má 55 let a víc. Takže to, co navrhuje ministerstvo školství, aby se od určité věkové hranice učitelům vzdělání odpouštělo, je dvousečné.
Totiž vede mě k tomu i přemíra absolventů pedagogických fakult. Přestože několik tisíc učitelů je na úřadech práce, pedagogické fakulty přijímají nové a nové studenty, řadu jich v průběhu studia vylejí, ale velká část nakonec absolvuje, jenže ve svém oboru a se svým vzděláním stejně nenajde zaměstnání. No prostě proto, že jim ředitelé škol vytknou, že nemají praxi. Ale kde jí mají získat?! A je prokazatelné, že některé školy zaměstnávají učitele v důchodovém věku, dlouho přesluhující, dokonce bez vzdělání (asi aby ušetřily?!) a pro ty mladé absloventy, kteří už kritérium VŠ pedagogického vzdělání splňují, místo není.
To vnímám jako problém českého školství. Není tu žádná zpětná vazba fakulty a ministerstva. Řešením by přece byla jednoduchá tabulka, databáze oborů. V jakém oboru bude očekávána poptávka, takový se otevře. Obor, kde nabídka převyšuje poptávku, by se prostě otevřel s omezenou kapacitou a ne na všech školách. Není totiž podle mě správné, když tu máme tisíce absolventů s pedagogickým vzděláním, progresí a novým přístupem k výuce, a odmítneme je jen proto, že nemají praxi. Zatímco ty bez vzdělání a přesluhující, nebo dokonce neschopné a neoblíbené si držíme.
Přidejte si mě na FB https://www.facebook.com/ottochaloupka